Taken en bevoegdheden
De taken en bevoegdheden van de gemeentelijke Ombudscommissie zijn vastgelegd in de Algemene Wet Bestuursrecht (zie art 9:17 e.v. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2015-04-01) De gemeentelijke verordening is terug te vinden op https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/%27s-Hertogenbosch/CVDR629896/CVDR629896_1.html
De Ombudscommissie probeert in de uitoefening van haar taken zoveel mogelijk een goede verstandhouding tussen burger en overheid te bewerkstelligen en/of te behouden. Ook wil de commissie een betere gemeentelijke dienstverlening tot stand te brengen, waar burgers tevreden over zijn. De taken en bevoegdheden van de Ombudscommissie kunnen als volgt worden samengevat:
-
Klachtbehandeling
-
Gesprek met bestuursorgaan
-
Bemiddeling
-
Onderzoek melding Klokkenluidersregeling
-
Interventies
-
Toelichting en informatie
-
Onderzoeksbevoegdheden
De Ombudscommissie is, voor het goed kunnen uitoefenen van haar taken, toegerust met onderzoeksgevoegdheden. Zoals het ondervragen van ambtenaren, klagers en getuigen, het doorzoeken van archieven en inschakelen van deskundigen. Ook kan de Ombudscommissie inlichtingen en stukken opvragen, binnen een door haar te stellen termijn en een onderzoek ter plaatse instellen, als dat nodig wordt geacht voor het onderzoek.
-
Onderzoek op eigen initiatief