Taken en bevoegdheden
De taken en bevoegdheden van de gemeentelijke Ombudscommissie zijn vastgelegd in de Algemene Wet Bestuursrecht (zie art 9:17 e.v. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2015-04-01) De gemeentelijke verordening is terug te vinden op https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/%27s-Hertogenbosch/CVDR629896/CVDR629896_1.html
De Ombudscommissie probeert in de uitoefening van haar taken zoveel mogelijk een goede verstandhouding tussen burger en overheid te bewerkstelligen en/of te behouden. Ook wil de commissie een betere gemeentelijke dienstverlening tot stand te brengen, waar burgers tevreden over zijn. De taken en bevoegdheden van de Ombudscommissie kunnen als volgt worden samengevat:
-
Klachtbehandeling
-
Gesprek met bestuursorgaan
-
Bemiddeling
-
Onderzoek melding Klokkenluidersregeling
-
Interventies
-
Toelichting en informatie
De Ombudscommissie besteed veel tijd aan het informeren van burgers over de juiste regels en procedures rond klachten. Zij verwijst waar nodig naar de juiste instantie. De belangrijkste verwijzing is die naar de interne klachtbehandelaar van de gemeente.
-
Onderzoeksbevoegdheden
-
Onderzoek op eigen initiatief