Rapporten
In het contact tussen de burger en de gemeentelijke overheid gaat er wel eens wat mis. Schort het bijvoorbeeld aan de interne organisatie van de gemeente of was de bejegening niet correct? Een rapport van de Ombudscommissie is een eindoordeel van de commissie. Daar staat in welke informatie de commissie heeft betrokken in haar onderzoek, geeft de commissie aan welke behoorlijkheidsnormen zijn geschonden en geeft de commissie aan of een klacht (on)gegrond is. De rapporten van de Ombudscommissie kunnen niet ter discussie worden gesteld.
In bepaalde gevallen zal de Ombudscommissie in haar rapport ook een aanbeveling uitbrengen aan het gemeentebestuur. Deze aanbevelingen van de Ombudscommissie hebben ten doel de procedures in de toekomst te verbeteren en daar waar mogelijk een oplossing tot stand te brengen voor de betreffende casus. In het jaarverslag geeft de commissie inzicht in de gegeven aanbevelingen van dat jaar en op welke wijze de aanbevelingen door de instantie zijn opgevolgd.
Hieronder kunt u lezen welke rapporten de Ombudscommissie de afgelopen jaren reeds heeft uitgebracht.
2024
2023
- Brief Bemoeienis van de Ombudscommissie en algemeen- en gemeente beleid november 2023 (pdf)
- Brief kwijtschelding gemeentelijke belastingen en schadevergoeding oktober 2023 (pdf)
- Brief horecabeleid en contact maken, hebben en onderhouden met ondernemers, de burger juli 2023 (pdf)
- Rapport Verwachtingen burgers en het groen-gemeente beleid mei 2023 (pdf)
- Brief Bemoeienis van de gemeente bij de openbare orde is beperkt januari 2023 (pdf)
2022
- Rapport Verwachtingen bij raadpleging betrokken burgers december 2022 (pdf)
- Brief eigen onderzoek naar de positie en de verwachtingen van de bewonersadviesgroep december 2022 (pdf)
- Rapport Meldcode, luisteren naar betrokkenen en motiveren van een beslissing juni 2022 (pdf)
- Brief beperkte bemoeienis GGD en de corona-app mei 2022 (pdf)
- Rapport Aanbevelingen opvolgen van de Ombudscommissie en professionaliteit mei 2022 (pdf)
2021
- Rapport (Na)zorg nabestaande na de MH17 ramp november 2021 (pdf)
- Rapport ‘Verkeerd uitgeschreven’ uit de gemeentelijke administratie en nalaten van adresonderzoek juni 2021 (pdf)
- Rapport Schuldhulpverlening, budgetbeheer, wanbetaler en navraag doen bij andere instanties juni 2021 (pdf)
2020
- Rapport Ketensamenwerking over beeldvorming, samenwerken, goede voorbereiding en het woord van ouders september 2020 (pdf)
- Rapport Samenwerken in de wijk, over vermeende discriminatie en over transparantie informatieverstrekking mei 2020 (pdf)
2019
- Rapport Voldoende transparant, of de gemeente in vergelijkbare gevallen de afweging begrijpelijk kan maken voor de burger november 2019 (pdf)
- Rapport Heimelijke geluidsopnamen maken tijdens een gesprek september 2019 (pdf)
- Rapport Afspraak is afspraak over een betere informatieuitwisseling in de keten met name het Wijkteam en Veilig Thuis januari 2019 (pdf)