Taken en bevoegdheden
De taken en bevoegdheden van de gemeentelijke Ombudscommissie zijn vastgelegd in de Algemene Wet Bestuursrecht (zie art 9:17 e.v. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2015-04-01) De gemeentelijke verordening is terug te vinden op https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/%27s-Hertogenbosch/CVDR629896/CVDR629896_1.html
De Ombudscommissie probeert in de uitoefening van haar taken zoveel mogelijk een goede verstandhouding tussen burger en overheid te bewerkstelligen en/of te behouden. Ook wil de commissie een betere gemeentelijke dienstverlening tot stand te brengen, waar burgers tevreden over zijn. De taken en bevoegdheden van de Ombudscommissie kunnen als volgt worden samengevat:
-
Klachtbehandeling
-
Gesprek met bestuursorgaan
-
Bemiddeling
-
Onderzoek melding Klokkenluidersregeling
De Ombudscommissie heeft tevens de taak om als Meldpunt te fungeren voor vermoedens voor misstanden door ambtenaren. Dit is geregeld in de Klokkenluidersregeling 's-Hertogenbosch 2013.
-
Interventies
-
Toelichting en informatie
-
Onderzoeksbevoegdheden
-
Onderzoek op eigen initiatief